Friday, June 22, 2012

Midsommar och andra "svenska" traditionella högtider. Va fan är det? (in swedish)


Är du icke troende men firar gärna dess högtider, vad är skenheligt om inte det? Skriver Carola Häggkvist på sin blogg. Jag kan lätt påstå att jag och Carola inte har ett förbannade skit gemensamt. Men för första gången så är jag beredd att ta rygg på denna fullständigt galna kvinna. För hon har så rätt!

Jag har många gånger ifrågasatt mina vänner och min omgivning om varför i hela helvete dem trilskas med att firar påsk, julafton, halloween, midsommar, mors-farsdag, kanelbullensdag osv osv...
Att folk är så jävla lurade. Vad har dessa högtider gemensamt? Jo profithunger, hyckleri och idioti. Några av ovanstående högtider är dessutom direkt anknutna till sagor ur bibeln. "Jag är så jävla trve och ond, bär uppochnervända kors, lyssnar bara på obskyra polska black metal band och är så anti kristendom och allt. Jaha, är det julafton, men gud va kul då måste vi ju köpa julklappar och fira".
"Redan midsommar, ahhh härligt, vi får hoppas på sol och fint väder, sill och nubbe. Mumma.
Vi får inte glömma att dansa små grodorna och Ledin på bandaren". Skrattretande och på gränsen till patetiskt.

Så midsommar, vad handlar det om egentligen? Kan man inte bara ha det gött vilken dag som helst eller måste det krystas fram påhittade dagar för att vi ska kunna umgås och ha det gemytligt? Folk får självklart göra va dem vill för att fördriva sin tid. Jag bara undrar, ren och skär nyfikenhet. Fick jag hitta på en högtid skulle det vara "Endagnärmaredöden-dagen", den kan man fira varje dag, och så kan man göra lite som man vill. Tror att jag ska köra igenom Watain dvd:n ikväll bara för att gå ut extra hårt. Lite mer kaffe på det här, tackar tackar.

Soundtrack: Tyrant

10 comments:

arvid said...

fast bra nice att fira storkuken som sätter säden rätt ner i jorden och styr upp grödan! carola är som vanligt ute och cyklar om hon bekäftar midsommar för vad har det med kristendom att göra? hedoinism ftw!?!

Masken said...

Då tar jag mig en köpp jag med. Då kommer en på töpp :-)

Masken said...

Helt rätt :-) Jag tar en köpp till jag med. Då kommer en på töpp! Helvete vad schysst Infernöh plattan var förresten, har jag ju glömt av helt att säga :-)

D-takt & Råpunk said...

ARVID: carola är väl alltid och cyklar uti det blå? fast jag håller med hon om att folk är skenheliga när dem är så jävla anti allt, häcklar kristna och deras tro men julafton och andra kristna högtider firar man mer än gärna. som jag fattade så menade hon nog generellt, inte att just midsommar var kristen. fast va vet jag, var därför jag även frågade om varför folk firar midsommar. det kanske ligger nått kristet och lurar i vassen?

MASKEN: så sant, så sant. infernöh är ju helt klart bäst i sverige just nu. såg dem på 44:an för några helger sedan, minst lika bra, om inte bättre live tom.

Thomas said...

Firar midsommar gör jag med mina barn, båda mina småttingar hoppar groda liksom deras far runt stången. Om midsommar har någon verklig betydelse skiter jag i, bara mina småbarn har roligt så betyder midsommar något för mig.

A said...

Julen är också hedendom från början då man firade vintersolståndet. Hur som helst har du nog rätt i att allt bara handlar om profithunger och en anledning att ta till flaskan.

D-takt & Råpunk said...

tanken med inlägget var inte att förlöjliga och idiotförklara alla som läser denna blogg. tvärtom, jag ville bara ge alla en tankeställare samt ventilera. folk får som sagt göra exakt va dem vill med sina liv och sin tid. likväl som att jag har lika stor rätt att ifrågasätta folks val och resonemang. många tycker att midsommar och jul är mysigt, trevligt och socialt. för mig symboliserar dem raka motsatserna. jag står för att jag tycker att folk är skenheliga när dem firar kristna högtider men inte delar den kristna tron. jag personligen firar inga "svenska" traditioner och högtider, tycker endast att alltihopa bara är bluff och båg. endast ytterligare ett enkelt sätt för staten och de stora företagen att tjäna pengar på oss "lättlurade" konsumenter. så länge vi sväljer betet så kommer det läggas till nya dagar att firas i kalendern.

DK said...

Midsommar är ju hednisk i grunden, sedan kom kristna och drog till med en kompromiss att det kunde vara "Johannes döpares födelse".

Anonymous said...

Vad i har firandena av solstånden med Sverige att göra menar du? Ditt inlägg är lika korkat som Carolas.

D-takt & Råpunk said...

först, gött som fan när folk är så delaktiga och bombar. inte visste jag att detta skulle röra om så i grytan, men jag gillar't. jag vet ingenting mer om midsommar än att man plockar blommor och lägger under kudden, äter sill, dansar små grodor och super skallen i bitar. det var just därför som jag frågade. har iaf fått för mig att det anses som en svensk tradition, om det var det du syftade på? korkad eller inte, jag och carola har iaf stake nog att skriva under våra inlägg till skillnad ifrån vissa andra.