Friday, March 11, 2011

Morfar Axel's Kidneybönsburgare (in swedish)

INGREDIENSER:
1 Burk Kidneybönor
1 Gul lök
1 Röd lök (använd en av dem på burgaren)
3-4 Vitlöksklyftor
2 msk Tomatpuré
Ev. mjöl
Olivolja
0,5 Smulad grönsaksbuljongstärning
1tsk Paprikapulver
1tsk Chilipulver
0,5tsk Spiskummin
1tsk Sambal Oelek
4st hamburgerbröd
Salt och Peppar

Saker på burgaren:
Tomat, Gurka, Röd lök, Jalapeño, Ost, Hamburgerdressing, Hemmagjord vitlökssås, Salsa och Ketchup.

GÖR SÅ HÄR:
Fräs löken i olja och tillsätt vitlök och sambal oelek i slutet av stektiden. Låt det stå och fräsa på en höft. Ta av stekpannan och ställ den åt sidan, stäng av plattan. Plocka fram en bunke som rymmer allt. Skölj av spadet och ös ner bönorna med lökblandningen. Tillsätt spiskummin, paprikapulver, chilin, buljongtärningen och tomatpurén + lite salt och peppar (tänk på att du ska salta och peppra när du sedan steker dem också). Tillsätt egna kryddor efter egen smak om ni så hellre vill. Mosa allt samman till en skön smet, jag brukar använda en gaffel. Du kan ju använda en matberedare om du är lat och litar på maskiner. Strö på mjöl om du tycker att smeten är för lös. Låt gärna smeten få stå och dra sig en stund innan du gör burgarna. Ett tips blöt händerna lite så fastnar inte smeten så lätt på dina händer. Stek på burgarna i olja tills dem ser goa ut, salta och peppra. Släng in bröden i ungnen i några minuter för extra krisp.
Ös på med saker du gillar på din hamburgare. Smaklig måltid!

MATLAGNINGSMUSIK:
* Breach - It's me god

Receptet är taget från mitt egna "Vegan Recept 2008 - det är en logisk väg att gå" recept fanzine.

Burgarna avnjöts med ett stort glas iskallt vatten och en bra film.

4 comments:

Anonymous said...

hörrö lillkillen. vi saknar dig här i fjollträsket! Dags för dig att besöka oss så "mamma" får pyssla om dig :)

Kristoffer said...

Ska jag nog fan ge mig på att prova i dagarna...

Pålle said...

Det där verkar ju vara helt löjligt gott.

D-takt & Råpunk said...

LOTTA: tro det eller ej men fjollet är lite saknat här uppe i skogarna också. eller snarare hotell sundbyberg rättare sagt ;o)
med lite tur så kommer jag ner och våldsgästar i början av april igen. jag kan ju inte komma ned varje helg för då finns det ju risk att jag kanske börjar gilla sthlm. jag har ju mitt rykte som stockholmsföraktare att tänka på också. hahah.

KRISTOFFER: hör av dig i såna fall så man får höra va du gillade burgarna.

PÅLLE: det va det! jag hade kunnat äta bara "smeten" som den va. hehe.