Saturday, November 20, 2010

Då tar jag mig en köpp...

Feeling down and depressed? Eight out of ten times this song works for me. The lyric says it all. Hard to understand for all of you outside the swedish borders since it's in swedish.
It's first and foremost about coffe, dosen't matter if you'r rich/poor or what the authority tells you to do. As long as you have your coffe. So therefore you need a great passion for coffe to start with, which i do.

I start almost every day with a cup of black coffe in my black metal cup. The song/video is by the musical genius Eddie Meduza; some love it, some hate it. Am not a big fan of his "könsrock" songs, but he's done millions of great r'n'r tracks with both ironic and vulguar lyrics. For fuck's sake; he was the first d.i.y punkrocker, just take a look at the video! Haha. Some observant friends have also noticed my Eddie Meduza Discharge-rip off logo sticker at my guitar. Get lots of question about it and all I can say is; kom loss punkjävlar!!!

I dedicate this video to a really good friend of mine. Together we have had more than one cup of coffe and laughing while listening to this song. Both of us are having a bad period. We'll talk soon...


DÅ TAR JAG MIG EN KOPP

Läget uti världa, de e inte bra,
För det slåss å bråkas å kivas varje da,
Å de dom andra hittar på kan jag inte rå för
Men jag har fått receptet för å bli på gott humör

Då tar jag mig en köpp, Då kommer en på töpp
En liten slurk med socker å med grädde piggar upp

Var da jag stiger upp, så finns det ändå höpp

Om nånting går åt skogen, ja då tar jag mig en köpp

Somliga har pengar, det har inte jag
Sol å gröna ängar, är det jag helst vill ha
Å när dom rike bara kommer med en massa prat
Då går jag ut i köket å slår på min apparat

En del dom vill ha brännvin mot en depression så djup
Men jag tar mig en kaffekopp istället för en sup

SOLO

Ska det gå åt skogen så ska det gå direkt!
För banker å för fogdar, jag har ingen respekt
För man kan aldrig lita på en myndighetsperson
Å när dom bråkar med mig då så har jag fina don

När fogden å när banken plockar på sig allt jag har
Då ser jag bara till att jag har kaffebryggarn kvar

9 comments:

dahlberg said...

Glöm ej heller att Eddie spelade in allt själv och levde på sina obskyra kassetter i flera år. Fan jag drömmer om att också få släppa en kassettbox nångång.
Andra favvelåtar är ju "Feta fula dumma amerikaner" och "eleganten ifrån vidderna" bägge två med ovanligt seriösa texter för att vara eddie.

Masken said...

den store poeten ifrån bygden :-). Får ta och plocka ner en Velingaskylt till dig, haha

Micke M said...

På allvar eller är det du som är ironisk nu? Ha ha ha. Du är allt bra rolig du.

HarshNoise said...

What the hell is this SkitSylen?

Befa said...

Eddie Meduzas musik lever kvar & går aldrig ur tiden...SKÅL på er!

D-takt & Råpunk said...

detta är på cimex-allvar! om det är nån som levde d.i.y livsstilen till fullo så va det herr errol.

Herral de Santina said...

Det här är så orimligt att jag inte ens vet var jag ska börja.

årre said...

Eddie var helt enkelt ett geni. Mer än så kan man inte säga om denna man. Hur många dagar har inte denna mannen förgyllt med hans visdomsfulla låtar?

Nisse Sailor Sjööman said...

Växte upp med Raggare vs Punx, kastade tomma flaskor & burkar på Raggarna & fick sen motion hela kvällen.
Sommarjobbade senare med Eddies bekanta i småland... Blev bjuden på Raggarfest & fick den förträffliga drinken "Rävemåla Special", ett glas HB kantat med en rå falukorvsskiva. Eddie har jag aldrig tyckt illa om, ett geni & kul snubbe!