Wednesday, December 3, 2008

WARVICTIMS intervju, Nollställd #5, okt. 2008 (SWE)

Denna intervju är saxad från Nollställd #5, köp den och supporta! Red. kommentarer fattas.

1) Vilka är ni och hur startades Warvictims? Hur startades Skitliv zine och vem gör den blaskan? Är det samma typer som har D-takt & Råpunk records?
- Om man ska ta det från början så startade vi Skitliv! i slutet på 2005. Jag och Challe hade snackat ett bra tag om att veva ihop ett skit zine för att röra om lite i punkgrytan. Vi satte oss några kvällar i veckan, lyssnade på musik, snokade runt på internet (helgon, skunk, myspace etc...) och gjorde frågor till en massa råa band. Vi trodde aldrig att vi skulle få svar från ett enda band med tanke på dom rätt oseriösa, uppkäftiga och smått alkohol och drogromantiserade frågorna. Vi har ju lyckats prångla ut nio nummer (och jubileums numret #10 på gång) och under hela den här tiden så är det bara ett band som vägrat svara på våra idiotiska frågor, så tji fick vi. Jag och Challe har spelat i diverse olika band tillsammans sen tidigare och vi började prata lite lätt om att försöka få ihop ett band igen. Iom att båda två är inbitna 90-tals diggande dis-punkare så föll sig valet av stuk på bandet rätt lätt. Vi gjorde ett par inspelningar, brände upp en cd-r som vi skickade med som julklapp i julnumret av Skitliv! Vi skickade även runt lite låtar till en massa olika bolag och intresset va rätt svalt tills Patrick/Svaveldioxid hörde av sig och ville släppa en 7”. Vi släppte dock nån minicd på nått amerikanskt bolag innan, fast kvallen på den är nog bland det värsta jag varit med om, så den orkar jag inte ens prata om. Det finns faktiskt fortfarande en helt osläppt inspelning på 10 låtar på datan i studion från det första halvåret vi startade Warre. Hur som helst så var det svårt att få våra inspelningar släppta av nå seriöst bolag så vi tog saken i egna händer och startade upp ett eget diy bolag. I första hand för att få ut våra egna prylar, men även för att vi hade kommit i kontakt med en massa jävla bra band via Skitliv! som vi också ville ge ut. Det ena ledde till det andra och här står vi idag. Vi vet inte i dagsläget hur det kommer att bli med Warvictims i fortsättningen och det är lite oklart vilka som är med i bandet och vilka som inte är det.

2) Varför är ni så hemliga? Trodde jag hade er på spåren ett tag men det verkar som att jag vart vilseledd!!
- Hemliga? Vad menar du nu? Bara för att vi inte går ut med våra födelsenamn och telefonnr? Vi har varken nått behov eller nån anledning av att skylta med en massa posebilder, vad vi heter och vilka band vi spelar/spelat i sen tidigare. Det är väl ändå musiken som vi spelar som är det väsentliga? Sen så är jag rätt paranoid av mig och gillar att hålla mig lite i bakgrunden, misstänker att det är en gammal rökskada. Ta oss för vad vi är och skit i resten.

3) Turnén vart inställd för att sångaren(?) mådde dåligt. Ett ganska öppet brev, om ni frågar mig. Hur vet vi att det är sant? Folk ända upp i Norden ända ner till Serbien, sant, har börjat undra om inte Warvictims är ett enmans band!?
- Att Challe ställde in europaturnén gjorde oss andra i bandet väldigt arga och besvikna och det tog ett tag innan man riktigt kunde lägga det bakom sig. Vi andra såg verkligen fram emot den här turnén som bara fan, så det va tråkigt att det blev som det blev. Tyvärr så mådde han väldigt psykiskt dåligt och va inte i tillstånd till att åka ut och resa och sånt måste man respektera. Att ta in en ersättare på två veckors varsel kändes inte rätt, även om vi faktiskt frågade en del folk om dom ville åka med ut på turnén. Jag har även hört att det finns dom som tror att det va ett planerat drag vi gjorde. Men så var det då fan inte! Toda från Tyskland och Steve/Vow la ner ett jävla jobb för att styra upp den där turnén så det va med en jävla ångest och med svansen mellan benen som vi maila och förklarade läget och berättade att turnén va inställd. Vi är en grupp individer som inte mår så bra av vissa anledningar som vi inte behöver gå in på här. Jag vill varken dra upp mina egna psykiska problem eller mina vänners mörka sidor och olycka i ett punk fanzine, sånt stannar inom ”familjen”. Men jag kan säga som så mycket att Challe va på bristningsgränsen där i mitten på sommaren. Han sket i att gå till jobbet, drack mer än normalt och tog mediciner för att orka va vaken. Räcker det som svar? Han sa upp sig från sitt jobb för nån månad sen och han har redan blivit lite piggare. Jag kan även försäkra dig om att vi inte är ett enmans band. Ibland önskar jag att vi faktiskt va det så man slapp allt krångel med att dra ihop alla medlemmar vid rep/inspelningar. Det är ett jävla meck att få ihop folk till rep när men passerar 15år.

4) Ni har släppt en del skivor och en del zines. Hur har ni råd?
- Ja med två heltidstjänster och stöd från ett studieförbund och så är det inte så svårt att få ihop det ekonomiskt. Vi har det väldigt bra i Sverige och bara man vart man ska söka bidrag så är det rätt lätt att lura staten på stål. Men försupna punkare som skiter i allt tycker ju att det är roligare att bara sitta hemma och klaga än att faktiskt göra nått som är värt. Att lura staten på pengar och sen kopiera upp svart vita råpunk fanzine är väl punk om nått? Vi har fått lägga mycket pengar ur egen ficka också, man får snåla och leva lite fattigt om man vill spela in och ge ut skivor på löpande band helt enkelt. Punk handlar inte om att tjäna pengar utan att göra saker själv utan hjälpmedel från den kommersiella världen. Vi går back på en del saker och ibland lyckas man dra in 1000kr, då lägger man ju bara allt överskott oavkortat på nya släpp etc. Sen så får vi ju alltid 10% på alla skivor när det är andra bolag som släpper plattor med Warre. Som dom två senaste lp/cd skivorna, vi fick 50ex av första lp:n och cd:n och lika många ex av den nyaste. Lätt räknat 200ex x 80kr/st = 16.000kr. Rätt bra startkapital till att ge ut en lp. Lägg sen till alla 7” som vi fått 10% av så har du snart ett par skivor, ett gäng t-shirts och 200 pins betalda. Nu förtiden går pengarna mest bara runt, intäkter och utgifter. Är du med?

5) Ni kan ju inte maskera er heller. Titta på band som Henry Fiats Open Soar, Kiss och Slipknot hur töntiga är inte dom!? Vad förväntar ni er när ni blir avslöjade??
- Att Slipknot är pissigt jävla töntiga kan jag hålla med om, men kom fan inte och snacka skit om Kiss! Kiss, Maiden, Ac/Dc, Twisted Sisters, Wasp m.fl va min uppväxt. Hade hela väggarna fyllda med Kiss affischer som jag saxat ut från Okej. HFOS har dessutom gjort en hel del stänkare, tycker dom ser lortiga och råa ut och enligt rykten (om man nu ska lita på sånt) så super och knarkar dom mer än alla svenska crustband tillsammans. Vi förväntar oss inte så mycket den dagen hela bubblan spricker, men jag antar att tangentbordstuffingarna kommer börja såga våran musik och allt vi gjort och står för. Men vi kan inte bry oss mindre om sånt. Känns som att det redan läckt ut vilka vi är till dom flesta man känner idag. Men det finns fortfarande vissa som famlar i mörkret ovetande om vilka det egentligen är som ligger bakom hela den här operationen.

6) Skitliv zine sticker ju i ögonen på en del. Känns det inte som ni har fått ett dåligt ryckte, och hur ska ni göra för att behålla det?
- Vem tror på rykten? Jo det ska jag tala om för dig, det är dom svaga människorna som inte törs bilda sig egna uppfattningar och åsikter om saker och ting. Jag tycker ändå på nått sätt att det är roligt med alla rykten, men vem fan tror på allt som står i alla skvallertidningar? Lika mycket ska man tro på allt som sägs och skrivs på nätet. Hela grejen med Skitliv! va ju att det skulle göra folk förbannade och att det skulle göra lite ont. Vi ville skapa kaos, oreda och lämna ett eftersnack som bygger till debatt och diskussioner efter oss. Punkare är så förbannat jävla trångsynta och det har vi ju gång på gång fått bevisat iom Skitliv! Det är skrämmande vad vissa människor saknar självdistans och humor. Det finns grupper inom scenen som gärna vill framställa sig som bättre än andra, man sätter upp regler som ska följas och gör man inte det så anses man som mindre värd och man blir kallad för sexist, homofob och rasist. Att vara den du är och våga stå upp för dina egna åsikter, det är punk för mig. Jag anser mig själv inte som PK, men jag försöker dra mitt strå till stacken, inte genom Skitliv! då utan via andra forums. Jag vet vart jag har mig själv och vart jag står. Sen så måste folk fatta att det är en jävla skillnad på Skitliv!, Warvictims och D-takt & Råpunk Rec. Jag menar bara att man inte ska blanda ihop det vi skriver i Skitliv! med våra skivsläpp. Man måste kunna skilja på vad som är seriöst och inte.

7) Läste en intervju med er/dig i ett brasiliansk(?) zine. Där säger ni att ni inte gillar Discharge. Men ändå känns det som ni hypat upp Discharge i zinet... Är allt på skoj?
- Har aldrig riktigt gillat Discharge, fattar inte grejen med vad som är så jävla bra. Jag tycker att dom är rätt långtråkiga att lyssna på. Men jag måste erkänna att jag på senare tid faktiskt hört en del bra låtar, men det gör dom inte till några gudar som alla andra vill framställa dom som. Discharge är ett sjukt överskattat band som man tydligen måste gilla om man ska få titulera sig som råpunkare. Dis-klonerna som dom fött upp är ju hästlängder bättre än originalet. Jag menar bara; Dischange, Disclose, Discard, Disfear, Disrupt osv. Sätt på en skiva med nått av nämnda band, sätt sedan i valfri skiva med Discharge så kommer du ju att höra vilken klasskillnad det är på banden. Eller, det går fan inte ens att jämföra. Vad jag vill minnas så har jag aldrig hypat dom i Skitliv! snarare sågat dom. Challe diggar dom lite mer, men håller helt klart med om att dom är överskattade.

8) Såg att D-takt och Råpunk records har ett anarko A på loggan. Är ni anarkister? Anarki ska de bli annars hämtar jag bros li, låter det bekant?
- Vi är anarkister i den mening att vi tror på ett samhälle utan förtryck, maktmissbruk, jämlikhet och lika rätt för alla. Fredsmärket symboliserar fred på jorden. Som ung tyckte man mest att det va tufft att rita anarkistmärken på skolböckerna. Anarki är så mycket mer än ordet ”laglöshet” i Bonniers ord lexikon. Det där sista du skrev är taget från nått fanzine, kommer ej ihåg vilket…

9) Challe förstår jag att man vill bli kallad men Fisen? Är han vegan eller? Om inte, varför heter han det? Vad heter han på riktigt?
- Jag är inte vegan utan jag äter den mat som jag tycker är god. Min flickvän är vegetarian så det blir till 80% vegetarisk mat när jag är hemma. Det var även hon som kom på smeknamnet ”Fisbrallan”. Jag har ett par mysbyxor som jag oftast sluskar runt i när jag är hemma. Sen så gillar man ju även att släppa väder. En dag när jag låg på soffan, gluttade på nån rulle och fes som bäst så fråga hon mig om det inte va dags att tvätta dom där äckliga fisbrallorna. I helvete heller, fick hon till svar och dom är än idag, två år senare fortfarande otvättade och riktigt göttigt infisna. Vad jag heter på riktigt lämnar jag osagt då jag finns med på säpos topp tio.

10) Det här är sista frågan. Ni kommer kanske bli sura! Är ni ens punkare?
- Jag har lyssnat på punk i snart 18års tid. Nu är det bara två år kvar tills jag är fullvärdigmedlem i punkeliten. Kan knappt vänta till att få den åtråvärda titeln Punkare.

No comments: